5 та 7 квітня на базі МІРЦ було проведено дві супервізій – одна з яких направлена на психологів НДО, а інша на психологів пенітенціарного напрямку. Темою супервізій були перенос та контр перенос.

Перенос – це почуття, погляди, фантазії і захисти по відношенню до будь-якої людини в теперішньому часі, які не відносяться до цієї особистості, а є повторенням заміщенням реакцій, що відносились до значимим фігурам в ранньому дитинстві.

Перенос – несвідомий процес, що полягає в проекції раніше пережитих (особливо в дитинстві) почуттів і відносин, що проявляється до однієї особи зовсім на іншу особу. Наприклад на консультанта в ході консультації.

Контр перенос – перенос, що виникає у консультанта до клієнта.

Нерідко , в процесі надання допомоги консультант проявляє ті чи інші стосунки або дії, які насправді продовжують його взаємовідносини з іншими значущими людьми.

Учасники активно приймали участь, так як тема досить зацікавила психологів, досить багато наводили прикладів із власної роботи та визначали за допомогою вправ власний рівень переносу.

Психологи намагалися розібратися чому та як виникає перенос (виникненню переносу сприяють нейтральність та невизначеність ).

Також розглянули дії психолога при переносі (по Петрушка Кларксон):

- дозволити розвиватись:

«Грати в гру», н.: клієнт чекає, щоб його насварили (перенос з дитинства, коли бать постійно сварили), піддакувати. Помічаючи це, психолог може запитати, ви хочете, щоб я вас посварив. Чому? Потрапляли ви у схожі ситуації?

- стимулювати розвиток:

Запитання: що відчуваєте по відношенню до мене? , що подумали, коли я це сказав?, чи схожий я на вашу маму (батька)?, як ви уявляєте, що я буду робити далі?, що ви відчуєте, коли я відмовлюсь від зустрічей з вами?

- тимчасово перервати:

Перед тим, як переривати перенос, необхідно , щоб клієнт з нього «вийшов». Сказати клієнту, що залишилось 10 хвилин, що хотіли б згадати або запитати перед закінченням зустрічі.

- уникнути, мінімалізувати:

Психолог не включається в гру; працювати з переносом тоді, коли емоції послабшають; вийти в туалет.

- пропрацювати:

Задача: щоб клієнт вийшов до більш реальної картини відносин. Психолог використовує: збір фактів, аналіз, конфронтацію, дослідження – звідки виник перенос, емоційний катарсис. Повторювати події, щоб зменшити емоції. Психолог може допомогти клієнту оволодіти навичками по розпізнаванню відносин, що нагадують перенос та розробити стратегію по поведінці.

Учасники супервізії також розглянули різновиди контр переносу (реалістичний, коли переносяться реальні образи на когось іншого, ідеалізований, коли образ може бути вигаданий, часто це щось компенсаційне,); яка може бути небезпека від контр переносу (в іншому випадку консультант починає використовувати клієнта і ситуацію роботи з ним для вирішення своїх особистих проблем. Контрперенос консультант може використовувати в цілях консультування та проговорити: “Коли ви робите так…, то це викликає у мене відчуття, ніби мій брат (син, батько… )що ви про це думаєте?)

За допомогою групової та індивідуальної роботи психологи розібрали дану тему, але все ж таки над нею слід ще працювати і багато думати над певними речами.

Також обов’язковим елементом супервізії було проведення дискусій для вирішення певної проблеми, яка висувалася на обговорення. Слід зазначити, що психологи справді надавали хороші консультації, поради, що свідчить про професіоналізм та бажання працювати.

Учасники супервізії отримали домашнє завдання на наступну зустріч, яка буде присвячена суїцидальній поведінці.