До групи опіатів відносяться : “ширка”, усі різновиди героїну, кодеїн і метадон. Схожі на них по своїй дії деякі медикаменти для наркозу і заспокійливі ліки (“барбітура”: радедорм, реладорм, реланиум, фенобарбітал).

У всієї групи є багато спільного: всі опіати діють на ту саму частину мозку, усі вони дуже небезпечні при сполученні з алкоголем і снодійними, і усі вони здатні викликати передозування. Але різні наркотики цієї групи відрізняються силою, концентрацією і тривалістю дії. Тому дози різних наркотиків для тої самої людини будуть різними. Між “нормою” і смертельною дозою різниця зовсім невелика. Крім того, той самий наркотик на різних людей діє по-різному – те, що нормально для одного, те смертельно для іншого. Найкращий спосіб не одержати передозування – це взагалі не вживати наркотики. Якщо для тебе цей варіант зараз не підходить, то будь обережним . Якщо справа все-таки дійшла до передозування, буде краще якщо ти будеш знати, що потрібно робити.

Ознаки передозування:

сонливість, з якої важко розбудити ( людина “устромляє” і її неможливо розбуркати);

подих стає ледь помітним або зникає (майже не помітно – дихає людина чи ні);

сильно розслаблені всі м’язи, (не може стояти, сидіти);

міняється колір шкіри – спочатку обличчя майже біле , потім стає сірим і синіє ; синіють губи і кінчики пальців;

шкіра холодна і волога; судоми.

Передозування може статися в когось із твоїх друзів, і тому ми розповімо про головне, що потрібно зробити, щоб підтримати життя людини, що передознулася. Сподіваємося, що ти будеш здатний діяти швидко і візьмеш за свій обов’язок рятувати чиєсь життя.

Смерть від передозування може наступити по трьох причинах:

параліч дихання;

зупинка серця;

якщо неможливо дихати через блювоту чи западання язику.

У будь-якому випадку потрібно негайно викликати “швидку”.

 Якщо ви бачите, що після уколу людин починає хрипіти, колір його обличчя швидко змінюється від білого до темно-синього, він витріщає очі і його трясе як при епілепсії – це передозування. Майже усі при передозуванні заковтують язик і при цьому, чим сильніше людина намагається вдихнути, тим далі западає язик. Що робити? Нехай хто-небудь відразу ж викличе “швидку допомогу”. Але головними “рятувальниками” до приїзду лікарів усе рівно будете ви самі.

Головне – відразу постаратися відкрити йому рот і витягти з горла язик. При цьому рот йому відкрити буде дуже важко тому, що м’язи зсудомило. Потрібно двома руками взяти його голову, упертися великими пальцями у вилиці, а всіма іншими натиснути на нижню щелепу. Можна спробувати розтиснути зуби столовою ложкою, але її потрібно обгорнути тканиною, щоб не поламати зуби. Діставати язик теж буде зручніше через тканину – так він не буде ковзати.

Ганчіркою потрібно вичистити з роту все стороннє, що там є – блювотні маси, знімні зубні протези. Перевір пульс. Поклади пальці на шию збоку біля кадика або приклади вухо до грудей і послухай – чи б’ється нього серце. Якщо немає дихання, йому потрібно робити штучне дихання – покласти на бік (щоб язик знову не запав), зажати його ніс пальцями і із силою вдмухувати в його легені повітря, що ти видихаєш. Його грудна клітка при цьому буде підніматися як при справжньому вдиху. Так 15-20 разів за хвилину. Якщо серцебиття нема, то потрібно робити ще і масаж серця. Зафіксуй язик, щоб він не запав знову (приколи мову язик шпилькою до щоки або одягу). Підклади що-небудь потерпілому під спину і плечі так, щоб голова була закинута назад. Масаж серця робиться разом зі штучним диханням – один штучний “вдих” і, поки його грудна клітка опускається, ти різко натискаєш на низ грудини (штовхаєш) 4-5 разів. Один “вдих” і 4-5 поштовхів. Це досить нелегко – краще якщо це буде робити 2 чоловік або хто-небудь фізично сильний.

         Так кілька хвилин, поки він не почне дихати сам. Коли людина починає дихати, обличчя рожевіє. Якщо через 20 хвилин ваші реаніматорські дії не допомогли, то це значить, що наступила смерть. Продовжувати далі не має смислу.

Якщо людина почала приходити в себе, її потрібно продовжувати тормошити, ляскати по щоках доти , поки вона остаточно не прийде у свідомість.

Якщо ваша “реанімація” вдалася і людина почала опритомнювати то:

тормоши її, головне не дай їй заснути, поки вона остаточно не прийде в себе;

ляскай по щоках, вщипни за мочку вуха, голосно клич по імені; давай нюхати нашатирний спирт (розчин аміаку);

умий або облий голову холодною водою, але так, щоб він не захлинувся;

якщо вона опритомніла, спробуй підвестися з нею, вивести її на повітря, розмовляй з нею (швидше усього вона буде лаятися і говорити, щоб ти залишив її в спокої, але це не означає, що її потрібно кинути).

Іноді передозування наступає не відразу: спочатку після уколу людина почуваює себе нормально, а пізніше блідне, падає і задихається. Що робити?

Негайно виклич “швидку”, можеш не говорити по телефону, що це передозування, – скажи, що в людини погано із серцем, утрата свідомості, судоми і потрібна реанімація;

поклади її набік або на живіт, щоб вона не захлинулася при блювоті чи не проковтнула язик;

якщо в роті є блювотні маси, їх потрібно вичистити відтіля ганчіркою, намотаною на палець, інакше вона задихнеться;

тормоши її, не давай заснути поки вона остаточно не прийде в себе; перевір подих і пульс – якщо дихання є, тоді ребра будуть підніматися й опускатися, щоб перевірити пульс, поклади пальці на шию збоку від кадика – при передозуванні пульс дуже слабкий;

якщо дихання і пульс є, продовжуй тормошити її, давай нюхати нашатир;

якщо дихання і пульсу немає – потрібно робити штучне дихання і масаж серця;

не залишай її одною поки не приїде “швидка”.

 

Людина може вмерти при передозуванні за 10 хвилин, тому дуже важливо не впадати в паніку, а швидко розібратися, у чому справа і діяти.

Якщо передоз у тебе і ти один. Що робити?

Перед тим, як уколотися на самоті, сядь і притулися спиною до стіни, щоб ти не міг упасти назад, так голова не закинеться і менше небезпеки проковтнути язик чи захлинутися блювотними масами у випадку передозу.

Якщо ти почуваєш, що “прихід” занадто сильний, подихай глибоко, постарайся підвестися, походи по кімнаті.

Не “устромляй”, не дай собі заснути – тобі може здаватися, що ти тільки мало-мало задрімаєш, але насправді такий сон може перейти в смерть.

Умийся, намотай на голову холодний мокрий рушник чи облий голову холодною водою.

Відкрий вікно, вийди на балкон чи на вулицю.

Якщо почуваєш, що відключаєшся – виклич “швидку допомогу” (тел.03) – головне назви свою адресу і скажи що ти один у будинку.

Відкрий вхідні двері, щоб лікарі могли ввійти, – на той випадок, якщо ти “відключишся”.

Не експериментуй при передозуванні:

це неправда, що при передозі може допомогти укол соленої води;

це неправда, що можна зняти передоз, якщо “спустити” трохи крові, – це смертельно небезпечно;

не давай транквілізатори (снотворне) тому, хто передозувався “гвинтом”, ефедрином, екстазі або грибами;

не давай “гвинт” тому, хто передознувся “ширкою” – це сполучення може бути смертельним.

Ми розповіли тільки про передозування опиатов – передозування інших наркотиків виглядає по-іншому.

Як уникнути передозування:

не збільшуй дозу наркотику (не коли більше, ніж звичайно);

не вживай кілька одурманюючих речовин одночасно чи одне за іншим, коли попереднє ще не перестало діяти – особливо небезпечні передозування виходять, коли наркотики вживають після алкоголю або снотворних;

якщо ти не вживав наркотики якийсь час (лікувався, був у в’язниці, просто “перекумарився” вдома – навіть кілька днів) не починай з такої ж дози, яка була в тебе раніш – поки ти не колешся, твоя доза сильно знижується – починай з невеликої дози;

спробуй уживати наркотики не за допомогою ін’єкції, а іншим шляхом – пити або через паління, – це не дає гарантії, що ти не “передознешся”, але так ти зможеш краще проконтролювати себе і так ти не заразишся ВІЛ;

якщо наркотик виглядає якось інакше, ніж звичайно або ти купив його в незнайомого торговця – не коли собі всю “дозу” відразу, уколи половину, розберися наскільки сильний “розчин” і як твій організм на нього реагує – уколоти залишок ти завжди встигнеш;

якщо ти віджимаєш вену щоб попасти неї, то обов’язково відпусти джгут перед тим, як увести наркотик у вену – інакше ти можеш передознутися звичайною дозою;

не вживай наркотики наодинці – неможливо реанімувати самого себе, тому краще, якщо поруч буде друг або подруга, що у випадку передозу тебе не кинуть;

якщо ти бачиш, що хтось п’яний збирається уколотися, поясни йому що цього робити не можна.